Kako da upropastite sopstveni brending

S obzirom na to da sam potpuno opsednuta edukacijama, predavanjima, kursevima, knjigama i “samo još jednom informacijom” koja bi mogla biti korisna, često se desi da je prateći zvučni background dnevnih aktivnosti u mojoj kući, upravo glas nekog predavača sa neta. Znam, znam, život mnogo zabavnije izgleda i zvuči kada u pozadini svira Bowie, ali … first thing first.

Jedan dan uključila sam predavanje jednog regionalnog predavača iz oblasti komunikacije koje je počinjalo njegovim ličnim predstavljanjem.

“Prvi i najbolji ekspert u toj i toj oblasti u regionu”, reče čovek, a da čak nije ni trepnuo. Mims, moj dvanaestogodišnji sin, je na to počeo da se smeje.

“Zašto se smeješ?” – pitala sam ga.

“Čovek kaže da je najbolji. Pa kako to može? Ko meri ko je najbolji? Ko kaže ko je najbolji?” – odgovorio mi je.

“Pa on kaže. Niko ne može da izmeri ko je najbolji, ali to je način na koji on opisuje i određuje sebe.”

“Znaš mama, to u stvari nije smešno. To je prilično tužno. To je onda laž. Svako može da kaže da je najbolji u nečemu.“ – nastavio je Mims.

“Na neki način jeste tužno. Problem leži u tome što ljudi ne znaju kako da se predstave, ne znaju šta znači brendirati se, to se ne uči u školi. Svako nešto prodaje, od usluge do proizvoda, a da bi nešto prodali potrebno je da se na neki način izdvojimo. Kapiraš, kao što ti voliš Nike i nećeš ni jedne druge patike; za tebe oni su posebni, drugačiji. I kad ljudi nisu sigurni kako da se izdvoje, onda im je najlakše da kažu nešto tako glupavo kao što je “ja sam prvi i najbolji ili moje usluge su najkvalitetnije”.

I stvarno, ako sebe, svoje proizvode ili usluge nazovete najboljim, jedinstvenim, fantastičnim, neponovljivim, dodajte- po-želji, jedino što mogu da vam kažem jeste da ste izabrali prilično loš način da se brendirate.

Problem sa “ja sam najbolja” načinom brendiranja leži u tome što kada to kažete vi zapravo odajete utisak osobe koja nema dovoljno samopouzdanja. Jer osoba koja ima samopouzdanje kaže: “Ja sam ta i ta i evo ovo je ono što sam do sada postigla u svojoj karijeri”.

Na mojim treninzima tako često se potegne pitanje samopromocije. I najveća zabluda koju moji polaznici imaju vezano za lično brendiranje i samopromociju, jeste potpuno pogrešna teza: Promovisati se znači hvaliti se. A vaš posao nije da se hvalite, ali jeste da svetu pokažete svoj dar, svoju ekspertizu, svoj rad i svoje rezultate. Ko će ako nećete vi? Drugi treba da vas hvale, ovo ćete morati sami.

“Tvoj brend je ono što drugi ljudi kažu o tebi kada nisi u prostoriji”, Jeff Bezos, Amazon

Postoji mnogo načina da upropastite pokušaj da od sebe napravite uspešan brend. Ali svakako, svaki od tih načina radi i u nastavku teksta su samo neke od ideja 🙂

Predstavljate sebe kao gurua, eksperta, mogula, bogaoca vaše branše.

Kada ovom nizu suptilno dodate još i vizionar(ka), dobijate osobu koja deluje uplašeno, a zapravo nikoga ne impresionira. Mnogo je efikasnije, sveobuhvatnije i na kraju – ljudskije, da jednostavno ispričate svoju priču, zar ne? Jezikom ovozemaljskih ljudi, bez bespotrebnih fraza i floskula.

Najbolji, jedni i jedini

Moj favorit 🙂 A jedino što imam da kažem na ovu temu jeste da ako sebe nazovete najboljima, jednima i jedinima, to deluje kao čist amaterizam, koji za vas u ličnom brendiranju neće pobrati lovorike. Ako hoćete iskreno, ni na drugim poljima ovo nije baš najuspešnija metoda. Vi svojim radom, harizmom i rezultatima treba da postignete da vas ljudi samoinicijativno percipiraju kao najbolje, jedne i jedine.

Zombi brending

Čest slučaj domaće LinkedIn scene i jedan od načina brendiranja koji biste morali da izbegnete (znam, ništa se ne mora, ali ipak…). Zombi brending je bezličan, čini da zvučite kao bla-bla-bla robot. Na kraju krajeva, svako može da koristi ovakav žargon, a vi niste svako.

Šta znači zombi brending u praksi?

“Profesionalna u biznisu, kvalifikovana kroz multifunkcionalan rad u dinamičnim timovima, sposobna da razvija kompletna i kompleksna rešenja i daje dodatnu vrednost kroz strateške inicijative”.

?!

Nije strašno ako ste nekad pokušali sa zombi brendingom. Iako je dosadno, deo je korporativnog institucionalnog načina komunikacije koji je većina nas naučila kroz rad u korporacijama, bez obzira da li smo to želeli ili ne. Jedino što treba da uradite jeste da to editujete. Odmah. A ako još uvek niste sigurni u tu odluku, pročitajte još jednom prethodni pasus. Je l' to stvarno vaša priča?

“Trofejni” brending

Možete svoju priču da ispričate i na ovaj način:

“Diploma Ekonomskog fakulteta u Beogradu i pozicija marketing menadžera u kompanijama X, Y i Z.”

Bravo! Jasno ste svima stavili do znanja da ste uspeli da se upišete na Ekonomski fakultet i da isti završite, kao još 700 ljudi te godine (statistički odokativno), kao i da ste kasnije radili za X, Y i Z kompaniju. I jedino što drugi mogu iz toga o vama da saznaju jeste da su ove tri kompanije verovale da ste bili prihvatljivi za njihove potrebe u datom trenutku.

Da li je to stvarno ono po čemu želite da vas svet prepoznaje? Da li je to ono najvažnije u vezi sa vama? Stvarno se nadam da nije 🙂

Ne kažem da vaši “trofeji” i postignuća nisu važni, ali ono što je važnije jeste ZAŠTO radite to što radite, kako ste došli do tačke svog profesionalnog života u kojoj ste sad; vi kao osoba, ne kao broj.

Moje veštine, moji zadaci (moje pesme, moji snovi)

Čest i ne manje nesrećan način brendiranja jeste kada taksativno navedete sve stvari koje vi možete i umete da uradite i sve zadatke koje možete da rešite. Ovo je tužan i beznadežan način da se opišete, jer ono što je za vas važno svakako nije spisak.

Često vidim da neko sebe opiše ovako (sličnost sa stvarnim osobama je slučajna):

“Administracija, odnosi sa javnošću, ljudski resursi, profesionalac u marketingu u potrazi za novim izazovima.”

Pod broj jedan – malo kompanija želi da im jedna osoba istovremeno radi i PR i marketing i ljudske resurse i da uz sve to žongliranje još upravlja i administracijom.

Pod broj dva – ako se ovako brendirate, šta god da se vama čini da govorite svetu, krajnja poruka zvuči ovako: “Paaa, ja baš i ne znam šta želim dalje da radim. Evo, ovo su sve moje veštine, pa će se već neko naći da pronađe barem jednu koja mu je potrebna i angažuje me.”

Pod broj tri – to na žalost nije način na koji će vas bilo ko angažovati. Vaš posao je da odlučite zašto, kako i šta želite da radite, a ne da se brendirate kao 24/7 dragstor, sa asortimanom od igle do lokomotive..

Ne postoji osoba koja nema svoju priču. Više od 350 ljudi je do sada prošlo kroz moje edukacije, i svako ju je imao. I vi imate svoju priču. I vaša priča je ono što će vam doneti pratioce, kupce, vaše “pleme”. Ključevi za dobar brending su vaša priča, vaša misija, vaše ZAŠTO.

Kad naučite da to verbalizujete, kažete i napišete, baš tu priču koju pričate tako euforično dok mašete rukama negde u predelu srca i grudi (jer odatle emitujemo sve najjače emocije), tada će vas ljudi prepoznati kao brend. I to će biti pravi ljudi. Vaši ljudi.

I to uopšte nije toliko teško koliko vam se čini.

Potrebno je da napravite taj mali preokret u svojoj glavi i da prestanete sa pokušajem da se po svaku cenu dopadnete svetu.

Ono po čemu svet treba vas da poznaje jeste ono zašto se vi sami sebi dopadate.

Sigurno će vam se i ovo dopasti

14. aprila 2021.
Štrudla sa makom ili poučna priča o pretpostavkama

Verujem da već znate i sami: ja ne verujem u bla-bla sadržaj, a „10 načina za ovo ili ono“ prosto nije moj stil. Kao i za sve u životu – verujem u iskustvo i u dobru priču. A današnja priča vodi nas u vreme kada sam se jednom baš, baš mnogo zaljubila. A znate kako […]

29. marta 2021.
BURNOUT – sindrom koji ne bira

*Pre nego što se udubim u temu, želim jasno & glasno da napomenem da nisam terapeut, psiholog, niti sam stručna kada je oblast mentalnog zdravlja u pitanju. Tekst je nastao kao interpretacija, zapis i uvid mog ličnog iskustva i kao takav ne služi u svrhe lečenja burnout sindroma. E sad, znate onu priču: Neko je […]

4. januara 2021.
5 esencijalnih pitanja koja bi trebalo da postavite sebi pre nego što uopšte počnete da pišete

Ne znam da li ste čuli za onu izreku: „O čoveku više možeš da saznaš po pitanjima koja ti postavi, nego po odgovorima koje ti da.“ Iskreno, meni je ova tvrdnja prilično legla, jer… ja sam vam ona osoba u narodu poznata kao pola žena, pola „Zašto?“ Od malena sam pravi mali radoznalac (toliko da […]

LJUBAV NA PRVI KLIK

SoulBuzz newsletter

Prijavite se na SoulBuzz, najšarmantniji newsletter u vasioni. Saznajte zašto preko 10 hiljada ljudi svake srede sa nestrpljenjem iščekuje, do kraja čita, rado šeruje i svim srcem voli ovaj mejl.
SoulBUZZ
Plus, čim se prijavite i potvrdite svoju prijavu, stiže vam i buzz iznenađenja.
A ko od vas ne voli iznenađenja?
Mapa sajta
Prijavite se na SoulBuzz newsletter
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
Made by: R.M.F.