Kako je NLP zauvek promenio moje pisanje – na bolje

23. oktobra 2018.

Moraš da imaš pravilnu strukturu! Važan je catchy naslov! Poziv na akciju mora da angažuje! Ne zaboravi da uvučeš ljude u iskustvo! Obraćaš se publici, publici, publici… Bez tog ja,ja, ja…. Skrati! Pojasni!

Sve su ovo rečenice koje kontinurano ponavljam svojim „đacima“ na Copy radionici (mada se možda čini da vičem, nije tako, majke mi). Ovako izvučeno iz konteksta zaista deluje kao dribling stroge profesorke. I rekao bi neko – ok, napisala je stotinu copyja, sigurno zna.

Istina je da sam napisala mnogo više od stotinu copyja. Ali je takođe istina da ni sama nisam shvatala važnost svih zakonitosti copywritinga do pre par godina. Za mene, bila su to pravila. Kao ono kad pišete sastav u školi „Kako sam proveo letnji raspust“, a sve vreme iznad vas čujete glas učiteljice: Uvod- Razrada-Zaključak-Uvod-Razrada-Zaključak.

Onda sam krenula na NLP edukaciju. Kad pomenem ovaj detalj mojim polaznicima, gledaju me prilično zbunjeno, a sa lica im bukvalno čitam pitanja – Šta je bre NLP? I kakve to uopšte veze ima sa copywritingom?

via GIPHY

Ne bih da vas davim o samom NLP-u. Sve će vam reći čika Google, ako vas zanima (a uvek možete i da mi pišete i pitate ako imate neke nedoumice). Svedeno na najprostije činioce: to je komunikaciona veština. Jasno mi je da je komercijalizacija ove metode dovela do određenog otpora u ljudima. Puno puta sam čula da je to neka vrsta sekte. Jeste, istina je, to je sekta za opušteniji život. Ja sam se u NLP zaljubila na način tako poseban da mi je promenio život. Prelio se na sva moja životna polja i postao lifestyle. A onda mi je on tu ljubav uzvratio.

I, kakve veze NLP ima sa copywritingom?

Ima. I to puno. Sećate se onih zakonitosti sa početka teksta? NLP me nije naučio tim zakonitostima. Ali me je naučio ZAŠTO su te zakonitosti važne. A znate već da kad imate odgovor na pitanje zašto, ono kako postaje rešivo kao jedan plus jedan.

Pisati sadržaj nije samo „hajde sedi napiši tu par rečenica“. Baš zato i jeste posao (i baš zato se i plaća). Mnogo je više od pisanja. To je čitav jedan mindset u kome razumete ljude; i one koji vas plaćaju da za njih pišete (klijente); i one za koje pišete (čitaoce). To je uvid u čitavu psihologiju tržišta, uzbudljivo izgaranje dok čekate da vidite koliko ste dobro predvideli buduće ponašanje potencijalnih kupaca, koliko ste dobro čuli njihove probleme, potrebe, izazove, koliko ste jasno razumeli jezik kojim oni govore. Ne jezik kojim vi govorite. Već oni. Jer ceo sadržaj, marketing i prodaja ne počinju u vašoj glavi. Već u glavi vaše publike.

Otići korak dalje u kreativnom pisanju ogleda se baš u razumevanju činjenice da to nisu samo neke reči. To je ono kad osećate težinu svakog slova, kad jasno možete da napravite razliku između “uveriti” i “ubediti”. Kada, u cilju izgradnje poverenja sa svojim čitaocima nikad više ne napišete reči poput “morate” i “trebalo bi da”. I kada razumete zašto je to važno.

Kada sam povedena nekom inovativnom i entuzijastičnom energijom skopčala vezu između alata NLP-a, koji na toliko preciznom nivou može da predvidi nečije buduće ponašanje, opipavajući puls sagovornika, kroz određena precizna pitanja i potrebu da u copywritingu poznajemo našeg čitaoca, onako do gole kože – ko je, imenom i prezimenom, šta radi, koliko zarađuje, ima li ljubimca, koji auto vozi, šta mu je najveća strast, koji mu je gorući problem… noćima nisam mogla da spavam. Implementirala sam to prvi put u copy, duboko udahnula i (dok me je oblivao tremaroški znoj) nadala se najboljem. Malo je reći da su me rezultati šokirali. Na sadržaj koji sam kreirala koristeći sve ove metode, reagovala je unapred precizno definisana ciljana grupa ljudi. Ako bih pričala u brojkama, tačnost predviđanja je bila skoro 90%. To su bili oni idealni čitaoci. To su bili kupci.

Sve ostalo je copywriting istorija…

Svaki put kad sa klijentima ili đacima definišem ciljne grupe – ja se radujem kao dete. Osim što je zabavno, ne radi samo u contentu, već menja na bolje živote ljudi koji vide šire i koji čuju ono što pričam. NLP metode poput preciziranja svrhe vašeg contenta, preko lingvističkih modela koje koristimo u prodaji, do vizuelno-auditivno-kinestetičkog modela koji vam istog momenta proširuje rečnik puta tri, nešto je što je promenilo moje pisanje i posao zauvek. Unapredilo je moje rezultate puta deset. Dalo mojoj školi copywritinga vrednost.

“Vidi šta si napravila od mene, zakleti anti NLP-ovac jedva čeka modul” – Sonja Jovović, AdWords stručnjak i uspešna preduzetnica

Imam običaj da kažem – ok, sutra ćemo raditi svašta uz podršku NLP-a, a skepsu ostavite kod kuće. Ne urade to svi. Ali, kada shvate kako to radi, svi jedva čekaju da isprobaju. I onda neretko dobijem feedback poput – Ti ovde samo nas navučeš na copywriting. Onda nas načisto „pokvariš“.

Moj najveći uspeh leži u tome što sam uspela mnoge od vas da „pokvarim“. I moj ultimativni cilj je da vas „pokvarim“ još više. Jer, copywriting i kreiranje sadržaja nisu samo strukture, naslovi, pozivi na akciju. Nije to bla-bla-bla. Nije to napiši-prodaj. To je istraživanje i igra, to je uzbuđenje i magija, to su reči koje su uvek više od reči.

I da – to su reči koje i vi, kao takve, možete pisati.

Sigurno će vam se i ovo dopasti

14. aprila 2021.
Štrudla sa makom ili poučna priča o pretpostavkama

Verujem da već znate i sami: ja ne verujem u bla-bla sadržaj, a „10 načina za ovo ili ono“ prosto nije moj stil. Kao i za sve u životu – verujem u iskustvo i u dobru priču. A današnja priča vodi nas u vreme kada sam se jednom baš, baš mnogo zaljubila. A znate kako […]

29. marta 2021.
BURNOUT – sindrom koji ne bira

*Pre nego što se udubim u temu, želim jasno & glasno da napomenem da nisam terapeut, psiholog, niti sam stručna kada je oblast mentalnog zdravlja u pitanju. Tekst je nastao kao interpretacija, zapis i uvid mog ličnog iskustva i kao takav ne služi u svrhe lečenja burnout sindroma. E sad, znate onu priču: Neko je […]

4. januara 2021.
5 esencijalnih pitanja koja bi trebalo da postavite sebi pre nego što uopšte počnete da pišete

Ne znam da li ste čuli za onu izreku: „O čoveku više možeš da saznaš po pitanjima koja ti postavi, nego po odgovorima koje ti da.“ Iskreno, meni je ova tvrdnja prilično legla, jer… ja sam vam ona osoba u narodu poznata kao pola žena, pola „Zašto?“ Od malena sam pravi mali radoznalac (toliko da […]

LJUBAV NA PRVI KLIK

SoulBuzz newsletter

Prijavite se na SoulBuzz, najšarmantniji newsletter u vasioni. Saznajte zašto preko 10 hiljada ljudi svake srede sa nestrpljenjem iščekuje, do kraja čita, rado šeruje i svim srcem voli ovaj mejl.
SoulBUZZ
Plus, čim se prijavite i potvrdite svoju prijavu, stiže vam i buzz iznenađenja.
A ko od vas ne voli iznenađenja?
Mapa sajta
Prijavite se na SoulBuzz newsletter
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
Made by: R.M.F.