Šta je lični brending i zašto bi trebalo da bude prioritet svakog preduzetnika (pa i vaš)

10/05/23

Imam jedno pitanje za vas: kada ja kažem brending, šta je ono na šta vi pomislite? Coca-Cola, Apple, Nike? Lokalni brend koji volite i podržavate? Padne vam na pamet javna osoba ili stručnjak kom verujete, ili neko ko vas iritira?

Ono što iz iskustva znam jeste da većina ljudi na pomen termina „brending“ pomisli na brend. A to nije isto. Brend je finale, gotov proizvod (okej, nikad nije istinski gotov, jer na brendu uvek imamo šta da radimo), a brending je proces. Kroz koji, na žalost, veliki broj preduzetnika ne prođe strateški i u fazi u kojoj se najefikasnije brend kreira. A kako je brending srce svakog uspešnog biznisa, pretpostavljate – ako ovu fazu kao preduzetnik propustite, pre ili kasnije vašem biznisu će biti neophodno veštačko disanje.

Kroz moje dvadesetogodišnje iskustvo u marketingu, kopirajtingu i brend komunikacijama (možda i koja godina plus, ali znate već: dame se ne pitaju za godine 😉), često sam sa ljudima radila na razvoju njihovog brenda. 

I dan danas, na pomen i pitanja u vezi kreiranja brend strategije, najčešći odgovori koje čujem od preduzetnika ili onih koji planiraju to da postanu, jeste: „Ta i ta osoba će mi raditi LOGO.“ Ili: „Imam PALETU BOJA koju želim da koristim.“ Ili: „Tačno znam kako sve treba da IZGLEDA.“ 

Kad ja sa isčekivanjem pitam: „Okej, i….?“, odgovor je uglavnom: „Pa, to je to. Imam sve što mi je potrebno za brend. Gotova stvar. Rešeno.“

Nemam statistički ni istorijski podatak kojim mogu da potkrepim informaciju kada se tačno dogodilo da brend izjednačimo isključivo sa vizuelnim identitetom. Svakako, očito da se dogodilo, kada se o procesu kreiranja brenda tako malo govori. Naročito ako pričamo o ličnom brendingu.

Pa, hajde da pričamo o ličnom brendingu 😎

Za početak, naučite početnu lekciju: vizuelni identitet NIJE brend. Vizuelni identitet je samo DEO vašeg brenda. A pre vizuelnog identiteta, potrebno je da se pozabavite mnogo važnijim stvarima. Što bi se reklo: kada to dobro i temeljno uradite, za boje ćemo lako.

Nego, hajde prvo da razjasnimo šta je brend

Brend kao pojam, koji se ogleda u robnoj marci ili trgovačkom žigu, star je hiljadama godina. Od kineskog porculana, preko keramike Grčke i Rima, do farmi na kojima su se životinje žigosale, kako bi se znalo u čijem su vlasništvu. Jednostavno rečeno: brend je nastao sa idejom da ceo svet zna da moja krava nije vaša krava. Početkom dvadesetog veka, narativ brenda se širi, te postaje jasno ne samo da moja krava nije vaša, već počinje da se nazire i zašto. A to zašto kroz vreme prevazilazi puko pitanje vlasništva. Danas brend možemo da definišemo kao obećanje dato kupcima, ali i kao emociju, ono što kreira poverenje kupaca i emocionalnu povezanost. Brend je koncept, a ne reklama.

Na primer:

I dok marketing kaže: KUPI ME, brend kaže: OVO SAM JA, ovo su moje vrednosti, u ovo verujem, zato postojim.

Moja omiljena definicija glasi: brend je ono što ljudi kažu o vama kada niste u prostoriji.

I znam, osnovno pitanje koje imate verovatno glasi: „Pa kako ja mogu da utičem na to šta će ljudi da kažu kada ja nisam u prostoriji?“

Udahnite. Izdahnite. Možete, i više nego što mislite da možete. Ali samo ako procesu brendiranja pristupite strateški, umesto da dopustite da tržište samostalno i stihijski kreira sliku o vašem brendu.

Endi Vorhol je još davnih dana rekao da će u budućnosti svako imati svojih 15 minuta slave. Ne znam da li je Endi imao čarobnu kuglu, ali mi danas živimo u vremenu u kome zaista baš svako ima priliku da bude slavan. Diskusija na temu da li je to dobro ili loše zahtevala bi sasvim novi tekst, te ćemo se sada samo držati činjenica. A činjenica je da zahvaljujući društvenim mrežama danas svako može da postane brend. 

Zapravo, odaću vam tajnu: vi već jeste brend. Bez obzira na broj ljudi na koje trenutno utičete, kroz svoj posao, stvaranje, delovanje, roditeljstvo, prijateljstvo, društvene aktivnosti, partnerstvo… vi kreirate neku sliku o sebi. I u celoj ovoj buci, kada se trendovi smenjuju kao na traci, a autentičnost kunja na marginama weba, nikad nije bilo važnije da strateški kreiramo naš lični brend.

Zašto je lični brending važan?

Ne želim da zvučim kao Vikipedija, i baš zato neću sa vama danas deliti teoretske navode o važnosti strategije ličnog brendiranja. Ali ću sa vama podeliti sve ono šta je meni lični brend doneo. 

Ono što najviše preduzetnika zanima, jeste: da li jak, stabilan, prepoznatljiv lični brend donosi više prihoda i prodaje? Odgovoriću vam vrlo iskreno: i da i ne. To zavisi od još mnogo faktora, poput kvaliteta vašeg proizvoda/usluge, komunikacije i sadržaja koji plasirate, tržišnih uslova, vaših veština vođenja biznisa i prodajnih sposobnosti. 

Ali… Nikad se u istoriji nije desilo da je prepoznatljiv i strateški kreiran lični brend bilo kome odmogao u prodaji.

Kada analiziram svoj biznis, koji je nastao pre sedam godina kao jedna vrlo entuzijastična ideja, a kroz vreme porastao u ozbiljan posao i prepoznatljiv brend, ono što mogu da vam kažem jeste da većeg saveznika od mog ličnog brenda nisam imala kada je rast i razvoj mog biznisa u pitanju. 

Kako je tačno brend bio i jeste moj saveznik (i kako može da bude i vaš):

✔️ Zahvaljujući strategiji brendiranja koju sam vrlo precizno iskreirala u svojoj glavi, a onda i na papiru, od prvog momenta izlaska na tržište, ljudi nisu bili ravnodušni po pitanju onoga šta nudim, plasiram i prodajem. 

✔️ Nikad nisam morala da radim po šablonu, da kopiram bilo koga, da se nadmećem sa bilo kim.

✔️ Nisam morala da budem „još jedna osoba koja nudi vrednost“, koja se bori za vazduh utapajući se u bla-bla sadržaj.

I još:

✔️ Od prvog dana pišem, govorim i snimam isključivo ono u šta celim bićem verujem i ono šta zaista živim. Što znači: nikad nisam morala da izmišljam toplu vodu kada je moj sadržaj u pitanju; bilo je i više nego dovoljno da budem ja.

✔️ Nikada nisam morala da se (auto)cenzurišem. 

✔️ Komunikacijom svojih i samo svojih vrednosti, privukla sam u svoju zajednicu ljude koji su slični meni, sa kojima se prepoznajem, sa kojima sa radošću radim.

✔️ Radeći sa ljudima sa kojima obožavam da radim i sarađujem, zaista se osećam kao da većinu vremena ne radim.

✔️ Lični brend je u moj život doveo neke sjajne ljude, koji su danas moji bliski prijatelji. Svakodnevno komuniciram sa ljudima sa kojima se razumem i podržavam.

✔️ Kako nisam morala da se fokusiram na sve te stvari na koje morate da se fokusirate kada nemate prepoznatljiv brend (kao što su: stoička disciplina u kreiranju sadržaja, gde kvantitet ima primat u odnosu na kvalitet, umesto da je suprotno; konstantnog gvirenja u ono šta tamo neka konkurencija radi, jer brendiranjem sopstvene palete veština i vrednosti nemam konkurenciju; dokazivanja da je ono što radim dobro, jer ljudi mi zahvaljujući prepoznatljivom brendu veruju…), imala sam vremena za još detaljnije razvijanje svojih kompetencija, iskustva i veština.

✔️ Opuštena sam sa eksperimentisanjem u mom sadržaju, pa sam tako jedina osoba u istoriji email marketinga koja je prodala 100 mesta u školi kopirajtinga, a da je u prodajnoj kampanji pisala ljubavni email roman, Sex and the Content.

✔️ Ne moram da kačim na mreže ništa što ne želim – na mojim profilima, newsletteru ili websajtu nećete pronaći informacije o tome šta jedem, koji šampon koristim ili sa kim izlazim. Ne mislim da je uslovno pogrešno ako to neko radi, ali iz iskustva znam da većini ljudi to stvara priličnu nelagodu. Upravo tome služi strategija ličnog brendiranja: da definišete šta je vaša brend poruka i da iskreirate strategije kako ćete to efikasno da komunicirate, bez potrebe da se izlažete više nego što želite. Da, to znači da ne morate da snimate video sadržaj na kom đuskate. Da, to znači da možete slobodno da ručate, bez pritiska da morate to da fotkate. U zbiru, to znači da vas svet prepoznaje po onome po čemu vi želite da vas prepoznaje.

✔️ Ne moram da budem prisutna na mrežama sve vreme, imam vremena za aktivnosti koje obožavam, „odobravam“ sebi offline pauze i online detokse kad god osetim da mi je to potrebno. I sve to, zahvaljujući jačini mog brenda, nikada nema ama baš nikakav uticaj na moj biznis ili na prodaju.

✔️ Ponekad zaista sedim na plaži ili šetam po planini, a novac leže na moj račun.

✔️ I možda najvažnije: prepoznatljiv lični brend mi je dao priliku da živim svoje zašto, koje se svodi na ideju da svako od nas ima vrlo ograničeno vreme na ovoj planeti, a moja misija je da ljudima pokažem kako to vreme mogu da iskoriste živeći lepše, svrsishodnije, radosnije, bogatije, zaljubljenije, prisutnije, kvalitetnije. Sami sa sobom, ali i sa drugima. Deluje da mi ispunjenje te misije ide od ruke.

Znam da vam ova lista na prvo čitanje možda deluje bajkovito. I razumem to, jer i meni bi pre sedam godina delovala tako. Ali, zahvaljujući posvećenom radu na ličnom brendu, ja danas živim život za koji sam nekad mislila da je samo maštarija. A ovaj život danas obožavam skroz na skroz.

Pa… odakle vi da počnete, a da nije logo?🤓

  1. Prva stvar kojom je potrebno da se pozabavite jeste definisanje vaših vrednosti. Šta je svrha vašeg brenda? Koje je vaše zašto?
  2. Zatim definišite vašeg idealnog kupca. Ko su vaši ljudi?
  3. Onda razmislite o vašoj ponudi. Koja je vaša najbolja ponuda za tržište na koje želite da izađete (ili na kom ste prisutni)?
  4. Zapišite na papir vaše kompetetivne prednosti. Po čemu se razlikujete? Zašto ljudi treba da kupe od vas a ne od nekog drugog?
  5. Zatim se vratite na ponudu. Da li biste sada još nešto dodali ili oduzeli?
  6. Napišite vašu poruku. Koja je vaša priča?
  7. Sada se pozabavite identitetom vašeg brenda. Ko je vaš brend kao osoba?
  8. I na kraju, angažujte nekoga da vam završi taj logo 😉.

Iskreno se nadam da vam je ovaj tekst pomogao da razumete zašto je proces osmišljavanja i kreiranja vašeg ličnog brenda prioritet vašeg biznisa. Što pre se udubite u ovaj proces, brže ćete stići do vaših ljudi i prave publike, reakcija, uticaja, interakcije, emocionalne povezanosti, poverenja. 

A kada imate poverenje vaše publike – vi imate moć da prodate sve. Ne zaboravite: ljudi vole ljude. Ne postoji zamena za emocionalnu inteligenciju, a vaš lični brend predstavlja koeficijent vaše emocionalne inteligencije u online i biznis svetu. 

Sigurno će vam se i ovo dopasti

10. maj 2023.
Šta je lični brending i zašto bi trebalo da bude prioritet svakog preduzetnika (pa i vaš)

Imam jedno pitanje za vas: kada ja kažem brending, šta je ono na šta vi pomislite? Coca-Cola, Apple, Nike? Lokalni brend koji volite i podržavate? Padne vam na pamet javna osoba ili stručnjak kom verujete, ili neko ko vas iritira? Ono što iz iskustva znam jeste da većina ljudi na pomen termina „brending“ pomisli na […]

14. april 2021.
Štrudla sa makom ili poučna priča o pretpostavkama

Verujem da već znate i sami: ja ne verujem u bla-bla sadržaj, a „10 načina za ovo ili ono“ prosto nije moj stil. Kao i za sve u životu – verujem u iskustvo i u dobru priču. A današnja priča vodi nas u vreme kada sam se jednom baš, baš mnogo zaljubila. A znate kako […]

29. mart 2021.
BURNOUT – sindrom koji ne bira

*Pre nego što se udubim u temu, želim jasno & glasno da napomenem da nisam terapeut, psiholog, niti sam stručna kada je oblast mentalnog zdravlja u pitanju. Tekst je nastao kao interpretacija, zapis i uvid mog ličnog iskustva i kao takav ne služi u svrhe lečenja burnout sindroma. E sad, znate onu priču: Neko je […]

LJUBAV NA PRVI KLIK

SoulBuzz newsletter

Prijavite se na SoulBuzz, najšarmantniji newsletter u vasioni. Saznajte zašto preko 10 hiljada ljudi svake srede sa nestrpljenjem iščekuje, do kraja čita, rado šeruje i svim srcem voli ovaj mejl.
SoulBUZZ
Plus, čim se prijavite i potvrdite svoju prijavu, stiže vam i buzz iznenađenja.
A ko od vas ne voli iznenađenja?
Mapa sajta
Prijavite se na SoulBuzz newsletter
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
COPYRIGHT © SNEŽANA MARKOVIĆ | SVA PRAVA ZADRŽANA
Made by: R.M.F.